woensdag 9 september 2009

Moedergroep start weer


Queenmum....
Met een knipoog naar Y, mail me maar even voor een passender plaatje :)
Yvonne Hofman - collega transpersoonlijktherapeut- begint op 14 september weer met een moedergroep. voor meer info Kijk op http://www.yvonnehofman.nl/
En dan was mijn moeder de koningin... Voorleven, wat houdt dat in? Hoe hebben mijn kinderen mij nodig? Hoe ben ik er voor mijn kinderen? In tijd, aandacht, in wat ik met ze doe, voor ze doe, in wat ik zelf doe. Nu spelen ze de hele middag samen en ik heb ze twee keer aan tafel geroepen voor wat eten en drinken dat ik voor ze heb klaargezet. Ik vraag over school, de eerste dag na de vakantie, we maken grapjes en roetsj ze zijn weer verdwenen. Wat doe ik in de “tussentijd”?. Kees van Kooten heeft tussentijd zo mooi beschreven; de tijd tussen twee momenten in, waarin je vol verwachting wacht op het volgende moment. De foto's zijn gemaakt en je wacht op het resultaat van de afdrukken. Het verlanglijstje is ingeleverd en nu wachten wat je krijgt van Sinterklaas. Ik ben helaas niet vol verwachting meer. Als moeder ben ik zelf degene die de foto's heet gemaakt en laat afdrukken, ik ben zelf Sinterklaas. Ik ben de regelaar, de planner, de voorbereider en de vormgever van alle dagelijkse activiteiten. Het wordt niet voor mij gedaan; ik heb het zelf te doen. Hooguit kan ik mijn partner en anderen vragen om het samen te doen, de taken te verdelen. Ik heb mijzelf tot dienaar van mijn kinderen gemaakt; ik ben alert om op elk moment dat ze me nodig hebben voor ze klaar te staan. Dit weerhoudt me ervan om “mijn eigen dingen” te doen, voor zover ik precies weet wat dat is. Twijfel in mijn hoofd en onrust in mijn lijf is het gevolg. Alsof zorgen en mijn eigen werk tegelijkertijd niet voor mij samen gaat. Volledige aandacht voor het een of het ander. Op zich een helder en prima uitgangspunt. Maar het voelt natuurlijk niet goed omdat ik veel meer ben dan alleen een dienaar. Ik heb de koningin te worden binnen mijn koninkrijk. Een rol bij geboorte vastgesteld, van geslacht op geslacht doorgegeven en te ontwikkelen door kennis en levenservaring. Medekoninginnen gezocht voor het uitwisselen van ervaring....... Yvonne Hofman