woensdag 12 november 2008

Alles is projectie

(plaatje van: www.fi.uu.nl/bps/lessen/spiegel/spiegel.gif)


Gisteravond bij de Mindfulness groep kwamen we op het onderwerp Projectie.

Ik kan mijn ware zelf alleen maar leren kennen via de ander. Om mijzelf te leren kennen, kan ik het instrument Projectie inzetten. Door te kijken naar de ander en daarbij iets te voelen en te ervaren kan ik iets over mijzelf leren.

Positieve projecties kom je bijvoorbeeld tegen wanneer je iemand heel erg bewonderd. Ik bewonder bijvoorbeeld Ron Jans -de trainer van FC Groningen- omdat hij bij de persconferenties altijd bij zichzelf blijft en nooit met modder gaat gooien. Het kost mij natuurlijk geen enkele moeite om deze projectie terug te nemen. Deze eigenschap draag ik in mij en kan ik verder ontwikkelen.

Maar met negatieve projecties wordt het moeilijker. Het is veel pijnlijker om negatieve projecties terug te nemen. Ik erger mij bijvoorbeeld aan mensen die heel veel woorden nodig hebben om hun verhaal te doen. Ook dit is een projectie van mij; ook ik heb veel woorden nodig om mijn verhaal te vertellen en deze eigenschap keur ik van mijzelf af. (schaduw)

Niet altijd gaat het om een directe relatie en vaak moet je wat dieper zoeken. (een therapeut kan je hier bij helpen) Veel kwetsbaarheden vinden hun oorsprong in de opvoeding en elke keer wanneer iets vergelijkbaars zich in je leven voordoet word je weer getriggerd.

  • Je wordt bijvoorbeeld laaiend op je baas omdat je vindt dat je niet serieus wordt genomen. Vraag je dan als eerste af: Waarom raakt mij dit zo '. Waarom is serieus worden genomen zo belangrijk, door wie werd ik vroeger niet serieus genomen... etc. '?. Bewustworden, ervaren en acceptatie zijn voldoende om de lading er af te halen.

En nu het goede nieuws: door mijn projecties terug te nemen haal ik de lading er van af. hierdoor kan ik groeien en een vrij en leuker mens worden.

Eigenlijk is het een verademing wanneer je het mechanisme van projectie een beetje doorkrijgt. Ik kan dan stoppen met wijzen naar anderen en steeds opnieuw weer kijken waarom bepaalde dingen mij zo raken. De oplossing van het probleem ligt in mijn eigen hand.

Stelling: Projectie is een geweldig instrument om mijzelf te leren kennen, zodat ik kan groeien en een completer mens kan worden.