woensdag 26 november 2008

De uitdaging

Ik zit nog wat na te genieten van de afsluiting van de Mindfulness cursus gisteravond. Wat is het toch mooi dat je met 'aanvankelijk' onbekende mensen zulke mooie dingen kunt doen. We hebben meditatieoefeningen gedaan, het boek van Edel Maex met elkaar besproken, tekeningen gemaakt en steeds weer de link gelegd met ons dagelijks leven. Als je uitgaat van de werkelijkheid en deze accepteert, dan maken we echt contact met elkaar!

Foto: Jan Spoelstra
Maar nu de Column van vandaag
Ik heb me onlangs ingeschreven voor een tiendaagse retraite op Ameland begeleidt door Genpo Merzel Roshi. Ik werd getipt door mijn Zenlerares uit Groningen http://www.zenspirit.nl/ en ze vertelde me dat het een groots jaarlijks internationaal evenement is. Vanuit Amerika, Europa en Australie komen de mensen naar Ameland toe.
Moet je eens voorstellen wat een reis dit is wanneer je uit Australiƫ komt. Eerst moet je ruim 24 uur met het vliegtuig, dan kom je eindelijk op schiphol aan maar ben je er nog lang niet. Je gaat met de trein naar Leeuwarden, vervolgens neem je een bus naar Holwerd, dan ga je met de boot naar Ameland en een taxi brengt je tenslotte naar het resort. De reis zelf is een goede voorbereiding op de retraite. Je reist letterlijk naar een andere wereld.

Meestal moet de Noorderling reizen, maar deze keer hebben we geluk. Ik stap op de bus en binnen twee uur ben ik op de plaats van bestemming. Ik verheug me er op. Binnen twee uur ben ik in een totaal andere wereld. Een plek waar ik niemand ken, waar alles nieuw is, waar ik een kamer ga delen met een vreemde, waar de voertaal engels is en het programma en de gewoontes overeenkomsten vertonen met het kloosterleven.

10 dagen……. Het is absoluut een uitdaging! Volg mijn weblog tussen 13 en 21 januari als je wilt weten hoe het mij daar vergaat!

O......of ga je mee! http://www.zenriver.nl/Ameland%20Big%20Mind%20retreat.htm