donderdag 20 november 2008

Mannelijke energie op het voetbalveld


Gistermiddag weer voetbal training gegeven. Ik heb weer genoten! Wat een mannelijke energie. Allemaal jongens die eigenlijk alleen maar willen scoren en willen winnen. Als vrouwelijke trainer breng ik automatisch een ander accent in de training. Als vrouw ligt mijn focus veel meer op het proces dan op het doel. We speelden een paar korte wedstrijdjes en de jongens moesten focussen op ‘snel afgeven van de bal’ en pas na tien keer overtikken, mochten ze een schot op het doel wagen. Deze oefening richt zich op samenwerken, kijken, behendigheid en opoffering ten behoeve van het teambelang.

Prachtig vind ik dat en ik word enthousiast van een mooie samenwerking voor het doel. Juist daarop is mijn coaching en positieve bekrachtiging ook gericht. Scoren is voor mij bijzaak !
Maar wat is dat moeilijk voor die jongens… Het enige wat telt is de overwinning.

Deze jongens kunnen wat van mij leren, maar ik natuurlijk ook van hun. Elk mens heeft beschikking over zowel mannelijke als vrouwelijk energie. Volgens Carl Jung kunnen we een heel mens worden als we zowel het mannelijke als het vrouwelijke in onszelf kunnen verenigen. Ik leer van hun dat een doelpunt maken ook belangrijk is en zij leren van mij dat er meer is, dan alleen dat doelpunt.
stelling: we hebben het andere geslacht nodig om een compleet mens te worden