woensdag 19 november 2008

De tijd tikt door

Net terug van een bezoekje aan mijn ouders. Vandaag werd mijn vader 77 jaar. Mijn ouders worden oud, de tijd tikt door en ik kijk terug.
Terug naar mijn jeugd, ons gezin, mijn broers en zussen en alles wat er met ons allemaal gebeurd is in de afgelopen jaren. De belofte die de jeugd inhoudt in vergelijk met hoe het in werkelijkheid gegaan is. Ik voel me wat somber; de kwetsbaarheden en moeilijkheden van mijn ouders, zie ik terug in mijzelf en vervolgens in mijn kinderen. Ik ben natuurlijk sterk verbonden met mijn ouders, mijn broers en zussen en mijn kinderen. We zitten in dezelfde lijn en dragen allemaal overeenkomstig genetisch materiaal. Zowel de lichamelijke als de psychische kenmerken. Natuurlijk kan ik mij nergens van distantiƫren; het is mijn familie en ik zit er midden in verweven. Naast de mooie dingen van mijn familie, zijn er ook neuroses, kwetsbaarheden, onzekerheden etc. Ze zijn er allemaal, en ze zijn allemaal van mij. Misschien ligt daar wel de bevrijding!

Stelling: Het is een levenswerk om alles van jezelf te accepteren.