zondag 23 november 2008

Beelden kennen geen dogma

Vanochtend een documentaire bij de EO gezien van de schilder Henk Pietersma uit Leeuwarden. http://www.henkpietersma.nl/ . Hij maakt prachtige schilderijen bij de psalmen uit de bijbel. In zijn atelier heeft hij twee werkplekken ingericht, die met de rug naar elkaar zijn opgesteld. Op de eerste plek gaat hij vanuit zijn 'denken' aan de hand van een pslam een schets maken. Wanneer de schets klaar is, laat hij die voor wat hij is en gaat op de andere werkplek zitten. Het denken stopt en hij laat vervolgens 'God' het werk afmaken.
Het is een programma van de EO en God is de leidraad. Bij het schrijven van mijn gedichten herken ik wel wat Henk bedoeld, maar ikzelf word nogal wat gehinderd door de negatieve associaties bij de woorden God, Godsdienst, Christus en Jezus. Ik merk zelfs dat ik ze niet eens openlijk kan uitspreken. In mijn jeugd zat er teveel dwang, dogma en te weinig vrijheid in het geloof. Na een zoektocht via het Boeddhisme, kom ik toch weer terug bij het Christendom. Het zuivere woord van God komt overeen met het zuivere woord van de grote geestelijke stromingen zoals het Boeddhisme, het Hindoeïsme en de Islam. Ik onderstreep het woord zuiver, omdat de mensen en de kerk met de woorden aan de haal zijn gegaan. Het praktische Christendom en de Islam kennen nogal wat dogmatische elementen. Dat wil zeggen, dat 'het woord is omgezet in voorschrijvend gedrag'. 'Je mag niet sporten op zondag' of 'een vrouw moet een hoofddoek dragen', zijn voorbeelden hiervan. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling. Het zuivere woord is bedoeld voor ieder mens, die vanuit zijn eigen wijsheid deze woorden interpreteert en daar vervolgens op geheel eigen wijze naar gaat leven. Het mooie van beelden is, dat ze niet dogmatisch vertaald kunnen worden. O. van zes was door het werk van Henk geïnspireerd geraakt en heeft net een prachtig kunstwerk over Sint en Piet gemaakt. Dank voor de inspiratie voor vandaag Henk! Ik verheug me op een bezoek aan je expositie in de Dom in Utrecht.